علوم اجتماعی
فاطمه شریفی گل زردی؛ علی محبی؛ روح الله کریمی خویگانی
چکیده
هدف: تربیت اقتصادی یکی از نیازهای روز برای همه افراد از جمله دانشآموزان میباشد. بنابراین، هدف این مطالعه شناسایی مولفههای مفهوم تربیت اقتصادی در دوره تحصیلی متوسطه اول بود.روش شناسی: پژوهش حاضر دارای رویکردی کیفی و از نظر هدف، پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری این مطالعه همه اسناد 15 سال اخیر مرتبط با حیطه پژوهش حاضر شامل مقالهها، ...
بیشتر
هدف: تربیت اقتصادی یکی از نیازهای روز برای همه افراد از جمله دانشآموزان میباشد. بنابراین، هدف این مطالعه شناسایی مولفههای مفهوم تربیت اقتصادی در دوره تحصیلی متوسطه اول بود.روش شناسی: پژوهش حاضر دارای رویکردی کیفی و از نظر هدف، پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری این مطالعه همه اسناد 15 سال اخیر مرتبط با حیطه پژوهش حاضر شامل مقالهها، پایاننامههای کارشناسی ارشد، رسالههای دکتری و کتابها بودند. جامعه این مطالعه شامل 179 مقاله، 22 پایاننامه کارشناسی ارشد، 5 رساله دکتری و 11 کتاب بود که 23 مورد از آنها با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای این مطالعه با روش یادداشتبرداری گردآوری و با روش کدگذاری طبق رویکرد سنتزپژوهی تحلیل شدند.یافتهها: نتایج یافتهها نشان داد که مفهوم تربیت اقتصادی در دوره تحصیلی متوسطه اول 30 مولفه فرعی و 13 مولفه اصلی داشت. مولفههای اصلی مفهوم تربیت اقتصادی در دوره تحصیلی متوسطه اول شامل سواد مالی (با 3 مولفه فرعی)، بینش اقتصادی (با 1 مولفه فرعی)، حفظ و توسعه منابع اقتصادی و مالی (با 2 مولفه فرعی)، الگوی صحیح مصرف (با 2 مولفه فرعی)، رابطه پسانداز و سرمایهگذاری (با 3 مولفه فرعی)، مدیریت بودجه (با 3 مولفه فرعی)، مسئولیتپذیری و تعهد اجتماعی (با 1 مولفه فرعی)، تخصصگرایی و نوآوری (با 2 مولفه فرعی)، رعایت حقوق دیگران (با 2 مولفه فرعی)، اخلاقمحوری (با 3 مولفه فرعی)، ارزشمند دانستن کار (با 5 مولفه فرعی)، فرصتشناسی (با 2 مولفه فرعی) و مدارا (با 1 مولفه فرعی) بود.بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، برای تربیت اقتصادی دانشآموزان متوسطه اول میتوان مولفههای اصلی و فرعی شناساییشده را به آنها آموزش داد.