[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( 12-1391 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 71-106 برگشت به فهرست نسخه ها
جامعه‌شناسی پدیدار‌شناسانه درک معنای دوستی (نمونه موردی دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر مشهد)
مجید دانایی *، حسین بهروان، سیمین فروغ زاده
چکیده:   (1958 مشاهده)

  چکیده

  در این پژوهش، معنای دوست دختر در بین پسران دبیرستانی شهر مشهد با استفاده از رویکرد معناکاوی و تفسیرگرایی بررسی شده است. داده‌های کیفی این پژوهش با استفاده از مصاحبۀ عمیق، بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، با معیار اشباع نظری با ۸ تن از مشارکت‌کنندگانی که تجربه دوستی با جنس مخالف داشتند، به دست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش پدیدارشناسی و تکنیک عملیات واحد معنایی، خوشه‌بندی و مقوله‌بندی، معنای تعمیمی و تفریدی دوستی انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که دوستی در وجه تعمیمی، کنجکاوی و لذت‌بردن از زیبایی دختران است و در موارد دیگر نشان دادن قدرت به سایر دوستان، ارتباط جنسی، گریز از تنهایی و همگونی اخلاقی و عاطفی است. عام‌ترین روش ارتباط تلفنی و بارزترین نتیجه دوستی مانع شدن از پیشرفت در زندگی است. برخلاف نگرش‌های موجود در بین مسئولان و خانواده‌ها که به دوستی با دختر بیشتر نگاه جنسی دارند، دوستی‌ها بیشتر به دلیل کنجکاوی و در ابتدا زیبایی جنس مخالف، بدون توجه به لذت جنسی صورت می‌گیرد.

واژه‌های کلیدی: کلید‌واژه‌ها: دوستی با جنس مخالف، پدیدارشناسی، مهر و محبت، کنجکاوی، زیبایی
متن کامل [PDF 351 kb]   (506 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danayi M, Behravan H, Foroughzadeh S. Phenomenological sociology of perceiving the opposite-sex friendship (Case of high-school male students in Mashhad ) . 3. 2013; 3 (3) :71-106
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-142-fa.html
دانایی مجید، بهروان حسین، فروغ زاده سیمین. جامعه‌شناسی پدیدار‌شناسانه درک معنای دوستی (نمونه موردی دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر مشهد) . 1. 1391; 3 (3) :71-106

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-142-fa.html

دوره 3، شماره 3 - ( 12-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 795 queries by yektaweb 3503