[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 9 - ( 3-1397 ) ::
جلد 9 شماره 9 صفحات 201-211 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد روانشناختی سبک زندگی حضرت مریم(س) "با رویکردی به نظریه پنجگانه رولان بارت"
شهلا شکیبایی فر*
مربی گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه پیام نور، زاهدان، ایران
چکیده:   (233 مشاهده)
هدف: از آنجا که مقاله حاضر در چارچوب نظریه پنج‌گانه بارت و با تکیه بر تحلیل سطوح و لایه‌های متعدد رمزگانی به نقد روانشناختی داستان قرآنی مریم می‌پردازد. لذا هدف از انجام این مقاله تبیین ابعاد گوناگون نظام ارتباطی و معنایی نشانه‌ها در  قصه یاد شده‌است.
 
روش شناسی: پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش آیات 16 تا 40 سوره مریم است.
 
یافته ها: یافته‌های پژوهش بیانگر آن است در هریک از آیات می توان این پنج نظام رمزگانی را تبیین نمود : هرمنوتیک که با طرح معماهای گوناگون تحلیل متن را  میسر می‌سازد؛ کنشی، با تعدد پی‌رفت‌های روایی  مرتبط است؛ معنایی، به اکتشاف معانی ضمنی می‌پردازد؛ نمادین، تقابل دوگانه عناصر روایت را بیان می کند و فرهنگی بیانگر ایدئولوژی حاکم بر داستان است. علاوه بر این دو رمزگان هرمنوتیک و کنشی سبب پیشبرد فرم روایی و سه رمزگان معنایی، نمادین و فرهنگی استخراج لایه‌های باطنی متن را میسر می نمایند.
 
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که رویکرد بارت، کثرت دلالی داستان را در موقعیت‌های متفاوت پاسخ  می‌دهد.  بر اساس این نظریه، قصه مذکور، شبکه‌ای باز از لایه‌های گوناگون معنایی است  و هریک از این لایه‌ها  به طور ضمنی تصویرگر حالات روانی اشخاص داستان می باشد. 
واژه‌های کلیدی: نقد روانشناختی، نشانه‌شناسی لایه‌ای، رمزگان، بارت، قرآن، داستان مریم(س).
متن کامل [PDF 894 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


شکیبایی فر شهلا. نقد روانشناختی سبک زندگی حضرت مریم(س) "با رویکردی به نظریه پنجگانه رولان بارت". 1. 1397; 9 (9) :201-211

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-528-fa.html



دوره 9، شماره 9 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3961