[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 8 - ( 3-1397 ) ::
جلد 8 شماره 8 صفحات 1-15 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه شادکامی، تاب‌آوری و خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه دهم
عباس صنوبر*
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
چکیده:   (574 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شادکامی، تاب‌آوری و خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه دهم انجام شد. این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پسر پایه دهم شهرستان شوش در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 170 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با کمک پرسشنامه‌های شادکامی (آرگایل و لو، 1990)، تاب‌آوری (کونور و دیویدسون، 2003)، خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و سازگاری تحصیلی (بکر و سیربک، 1984) جمع‌آوری شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان استفاده شد. یافته‌ها نشان داد خودکارآمدی تحصیلی (327/0=r)، شادکامی (284/0=r) و تاب‌آوری (195/0=r) با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین خودکارآمدی تحصیلی، شادکامی و تاب‌آوری به‌طورمعناداری توانستند 9/18 درصد از واریانس سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر را پیش‌بینی کنند که در این پیش‌بینی سهم خودکارآمدی تحصیلی بیشتر از سایر متغیرها بود (05/0>p). نتایج حاکی از اهمیت شادکامی، تاب‌آوری و خودکارآمدی تحصیلی در پیش‌بینی سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر می‌باشد. بنابراین مشاوران و روانشناسان برای افزایش سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر می‌توانند خودکارآمدی تحصیلی، شادکامی و تاب‌آوری آنان را از طریق کارگاه‌های آموزشی افزایش دهند.
واژه‌های کلیدی: شادکامی، تاب‌آوری، خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری تحصیلی، دانش‌آموزان پسر
متن کامل [PDF 788 kb]   (519 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The relationship of happiness, resilience and academic self-efficacy with academic adjustment of tenth grad boy students. 3. 2018; 8 (8) :1-15
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-328-fa.html

صنوبر عباس. رابطه شادکامی، تاب‌آوری و خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه دهم. 1. 1397; 8 (8) :1-15

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-328-fa.html



دوره 8، شماره 8 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781