[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 11-1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 26-37 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش خانواده و مدرسه و معنادهی رابطۀ این دو بر ارتقاء سلامت اجتماعی در زندگی دانش آموزان (مطالعه موردی دبیرستان‌ های دخترانه دولتی آبدانان)
فریبرز اصل مرز*1، علی اصغر غلامی2، سلمان شادیوند3
1- دکترای روانشناختی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
2- کارشناس گروه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، آبدانان، ایلام، ایران
3- . کارشناس ارشد، گروه مترجمی زبان انگلیسی، آموزش و پرورش دره شهر، ایلام، ایران.
چکیده:   (431 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، تأثیرگذاری دو نهاد اساسی خانواده و مدرسه و معنادهی رابطۀ متقابل آن دو در ارتقاء سلامت اجتماعی شدن زندگی دانش آموزان بود.
روش: طرح پژوهشی این مطالعه به شیوۀ کیفی  و به روش تحلیل محتواء است که در دو سطح توصیف و تبیین در دبیرستان­های دخترانه دولتی رضوان، زینب و پروین شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام به تعداد 334 دانش آموز دختر در سال تحصیلی 98- 1397 انجام گرفت که 30 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از مصاحبه نیمه­ ساختار یافته و مشاهده استفاده شد.
یافته ها: بر اساس یافته های برخی محققان، بین ارزش های اجتماعی خانه و مدرسه و معنادهی رابطۀ این دو به ارتقاء سلامت اجتماعی در زندگی دانش آموز، تضاد بالایی مشاهده شده است و چنین بر می آید که تضاد ارزشی و عدم هم نوایی دانش آموز با خانه و مدرسه به نفع دیگری تمام نمی شود، بلکه موجب روی گردانی و دل سردی دانش آموزان، هم از خانه و هم از مدرسه می گردد. از این رو تعامل خانه و مدرسه می تواند از دیدگاه جامعه شناختی، به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین راه های کاهش تضاد بین خانه و مدرسه در جهت ارتقاء سلامت دانش آموز، مورد توجه جدی و نگرش عمیق و کاربردی قرار گیرد.
نتیجه گیری: نتیجۀ این تعامل، تأثیرات مثبت و فواید تربیتی و آموزشی بسیاری است که در معنادهی به ارتقاء سلامت زندگی اجتماعی دانش آموز و آیندۀ او، فوق العاده نقش آفرین است.
واژه‌های کلیدی: خانواده، مدرسه، معنادهی، سلامت اجتماعی، دانش آموزان.
متن کامل [PDF 809 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/25 | پذیرش: 1399/1/25 | انتشار: 1399/1/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The role of Family and School and the Meaning Relationship these two on the Social Health Promoting in Students Life (A Case Study of Abdanan public Girls High Schools). جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 12 (2) :26-37
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-644-fa.html

اصل مرز فریبرز، غلامی علی اصغر، شادیوند سلمان. نقش خانواده و مدرسه و معنادهی رابطۀ این دو بر ارتقاء سلامت اجتماعی در زندگی دانش آموزان (مطالعه موردی دبیرستان‌ های دخترانه دولتی آبدانان). انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1398; 12 (2) :26-37

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-644-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212