[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 11-1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 13-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با افسردگی دانش‌آموزان منطقه آزاد ماکور
سجاد پاشایی*1، محمدرسول خدادادی2، فاطمه عبدوی3، علی سالمی4، میر داود حسینی5
1- دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
5- دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (637 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین، میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با افسردگی دانش­آموزان منطقه آزاد ماکو، بود.
روش: پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش­آموزان نوجوان 17 تا 18 سال تشکیل دادند که، 265 نفر بصورت تصادفی طبق جدول مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از  پرسش­نامه ­های، استفاده آسیب ­زا تلفن همراه، جنار و همکاران(2007) با 6 گویه؛ استفاده از اینترنت؛ یانگ (1998) با 3 گویه؛ افسردگی نوجوانان؛ کوتچر (2002) با 6 گویه؛ پرسش­نامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکه­ های اجتماعی با 6 گویه، در قالب مقیاس لیکرت و پنج گزینه ­ای استفاده گردید. تحلیل داده ­ها نیز با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری Smart PLS  انجام گرفت.
یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد، ارتباط مستقیم و  معنی ­داری بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) و افسردگی نوجوانان منطقه آزاد ماکو، وجود داشت(0/001>P).
نتیجه­گیری: استفاده از اینترنت، موبایل و شبکه­های مجازی به ­دلیل جذابیت­ های کاذبی که برای کاربران ایجاد می ­کند، سبب از بین رفتن ارتباطات رو در رو شده و باعث درونگرا شدن افراد می ­شود به این ترتیب افراد کم­ کم از ارتباطات مستقیم دوری می‌کنند، در نهایت عامل افسردگی و تنهایی آن­ها می‌شود.

واژه‌های کلیدی: ابزارهای ارتباطی، فناوری اطلاعات، افسردگی، منطقه ازاد ماکو
متن کامل [PDF 832 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/24 | پذیرش: 1399/1/24 | انتشار: 1399/1/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


پاشایی سجاد، خدادادی محمدرسول، عبدوی فاطمه، سالمی علی، حسینی میر داود. بررسی ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با افسردگی دانش‌آموزان منطقه آزاد ماکور. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1398; 12 (2) :13-25

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-643-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212