[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 11-1398 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 1-12 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در تدریس تربیت بدنی بر تربیت حرکتی دانش آموزان
الناز ایمان زاده1، محمدرضا اسماعیلی*2، رضا نیکبخش3
1- گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (821 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف اثر بخشی راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در تدریس تربیت بدنی بر تربیت حرکتی دانش­آموزان پایه هفتم انجام شد.
روش: این تحقیق به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و روش تحقیق آن نیمه تجربی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم شهرستان سراب و کلیه معلمان ورزش در سال تحصیلی 1396-97 بود، که طبق گزارش اداره آموزش و پرورش شهرستان سراب 706 دانش­آموز و 46 معلم ورزش بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند-تصادفی تعداد 84 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم انتخاب گردیدند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش ( 22 نفر دختر و 22 نفر پسر) و دو گروه کنترل (20 نفر دختر و 20 نفر پسر) تقیسم شدند که بعد از انجام 12 جلسه تمرین 65 دقیقه­ای با استفاده از راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله از آزمودنی­ها مجددا آزمون نهایی به عمل آمد. روش گرد­آوری داده­ها به صورت مشاهده­ای و پرسشنامه­ای بود. روایی محتوایی پرسشنامه‌، توسط 5 نفر از صاحب‌نظران تایید و پایایی درونی با ضریب آلفای کرونباخ، 80/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، از روش‌های آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل آنکوا و آزمون لون استفاده گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در ابعاد شناختی، عاطفی، آمادگی جسمانی و مهارتی درس بسکتبال تفاوت معنادار وجود دارد. اما متغیر جنسیت در ابعاد تربیت حرکتی معنی­دار نیست.
نتیجه­گیری: بنابراین نقشه­های از قبل آماده شده، موجب بهبود نگرش نسبت به معلم و کلاس می­شود پس معلمین ورزش و مربیان مدارس باید در جهت پیشبرد اهداف آموزشی از این راهبرد یاددهی- یادگیری بیشتر بهره ببرند.
واژه‌های کلیدی: روش یاددهی- یادگیری حل مساله، بعد شناختی، بعد عاطفی، بعد آمادگی جسمانی، بعد مهارتی، تربیت حرکتی
متن کامل [PDF 571 kb]   (352 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1398/12/12
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Teaching-Learning Problem-Solving Strategy in Teaching Physical education on Motor Training of Students. جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 12 (2) :1-12
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-628-fa.html

ایمان زاده الناز، اسماعیلی محمدرضا، نیکبخش رضا. اثر بخشی راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در تدریس تربیت بدنی بر تربیت حرکتی دانش آموزان. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1398; 12 (2) :1-12

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-628-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212