[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( 2-1399 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 13-27 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر در به کارگیری روش‌های نوین تدریس در بین معلّمان زن استان ایلام
حسن مؤمنی*1، بهروز سپیدنامه2، زهرا حسن‌پور امنیه3
1- کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
3- دکتری حرفه‌ای پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران.
چکیده:   (625 مشاهده)
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر در به کارگیری روش‌های نوین تدریس معلّمان زن استان ایلام بود.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر نوع تحقیق نیز، کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 4800 معلم در سال 98-1397 با حجم نمونه 320 نفر و روش نمونه‌گیری نیز خوشه‌ای چند مرحله بود. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن مورد بررسی قرار گرفت و میزان پایایی (آلفای کرونباخ) آن برابر 84/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی، تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان دادند سن (000/0=P و 55/0-R=)، سطح تحصیلات (000/0=P و 47/0-R=  و سنوات خدمت (000/0=P و 45/0-R=) با به کارگیری روش‌های نوین تدریس رابطه معنادار اما منفی دارند. همچنین متغیرهای مسئولیت اجتماعی (000/0=P و 48/0R=) و نگرش (000/0=P و 71/0R=) با به کارگیری روش‌های نوین تدریس رابطه معنادار و مثبت دارند. آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نیز نشان داد بین دوره تدریس معلّمان و به کارگیری روش‌های نوین تدریس رابطه معناداری وجود دارد. بدین شکل که معلّمان ابتدایی نسبت به متوسطه بیشتر از روش‌های نوین تدریس استفاده کرده‌اند. تنها دوره‌های ضمن خدمت (133/0=P و 10/0R=) با متغیر وابسته فاقد رابطه بود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از این بود چهار متغیر باقیمانده در مدل یعنی نگرش، سن، دوره تدریس و سطح تحصیلات توانستند (ضریب تعیین 60/0= R2) حدود 60/0 واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند. نتیجه‌گیری: با عنایت به اینکه مشخص شد نگرش معلّمان بالاترین نقش در پیشی‌بینی به کارگیری روش‌های نوین تدریس دارد لذا متولیان نظام آموزش و پرورش باید در جهت تغییر نگرش معلّمان نسبت به روش‌های نوین تدریس گام بردارند.
واژه‌های کلیدی: معلّمان زن، روش‌های نوین تدریس، نگرش
متن کامل [PDF 518 kb]   (153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/12 | پذیرش: 1399/3/12 | انتشار: 1399/3/12
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Factors affecting the use of new teaching methods among female teachers in Ilam province. جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 13 (1) :13-27
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-669-fa.html

مؤمنی حسن، سپیدنامه بهروز، حسن‌پور امنیه زهرا. عوامل مؤثر در به کارگیری روش‌های نوین تدریس در بین معلّمان زن استان ایلام. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1399; 13 (1) :13-27

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-669-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( 2-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227