[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 8 - ( 3-1397 ) ::
جلد 8 شماره 8 صفحات 94-110 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی -رفتاری براضطراب و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار
سمانه کیا* ، زینب زارع هرفته
چکیده:   (213 مشاهده)
اهداف: خانواده کانونی است که بسیاری از آسیب ها و مسائل اجتماعی مانند طلاق، اعتیـاد، کودکـان خیابانی، کودک آزاری، فرار از خانه و ... از آن سر بر مـی آورد. بر اساس مطالب عنوان شده هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری  بر اضطراب و کیفیت زندگی  زنان سرپرست خانوار  شهرستان اردکان می باشد. مواد و روش ها:در این پژوهش آزمایشی با طرح دو گروهی (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل ) با پیش آزمون و پس آزمون در سال 1396،تعداد 16 نفر از  زنان سرپرست خانوار  از بین لیست کلیه  زنان سرپرست خانوار  (25 درصد به بالا ) انتخاب شده که با روش تصادفی ساده در دو گروه 8 نفری آزمایش و کنترل  قرار گرفتند و برای گرداوری اطلاعات از پرسش نامه های اضطراب بک و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد.سپس جلسات درمان مبتنی بر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی -رفتاری برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای و به صورت دو بار در هفته برگزار گردید. گروه کنترل پس از اجرای پیش‌آزمون در انتظار درمان بعد از پایان دوره‌ی مداخله و پیگیری درمان، قرار گرفتند و در این دوره تحت هیچ‌گونه درمانی قرار نگرفتند. پس از پایان جلسات نیز مجدداً پرسش‌نامه‌ها توسط شرکت کنندگان هر دو گروه تکمیل شد. همچنین داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس و نرم افزار Spss-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها:بعد از کنترل اثرات پیش آزمون،  بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در هر یک از متغیرهای اضطراب و متغیرهای سلامت جسمی،سلامت روان شناختی،روابط اجتماعی و محیط اجتماعی در خرده مقیاس کیفیت زندگی تفاوت معنا داری وجود داشت. (P<0/05). نتیجه گیری :آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری منجر به کاهش اضطراب و افزایش کیفیت زندگی  زنان سرپرست خانوار  به گونه ای معنادار شده است.
واژه‌های کلیدی: مدیریت استرس به شیوه شناختی – رفتاری_کیفیت زندگی _اضطراب _ زنان سرپرست خانوار
متن کامل [PDF 988 kb]   (398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۴/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Stress Management Training on Cognitive-Behavioral Disorders and Quality of Life for Female Heads of Households. 3. 2018; 8 (8) :94-110
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-346-fa.html

کیا سمانه، زارع هرفته زینب. اثر بخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی -رفتاری براضطراب و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار. 1. 1397; 8 (8) :94-110

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-346-fa.html



دوره 8، شماره 8 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790