[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 8 - ( 3-1397 ) ::
جلد 8 شماره 8 صفحات 197-211 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی مولفه های تربیتی فلسفه‌ی نو عمل‌گرایی ریچارد رورتی با فلسفه‌ی تربیتی اسلام  
خانم مژده نورمحمدیان، آقای شمس الدین هاشمی مقدم*، خانم فائزه ناطقی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (352 مشاهده)
هدف:هدف این پژوهش بررسی تفاوت نگرش­ هایِی که از تأثیرگذارترین روش های فلسفه تعلیم وتربیت یعنی نئو­پراگماتیسم رورتی و به تبع آن پراگماتیسم در دنیای غرب به ویژه در آموزش وپرورش ایالات متحده ومقایسه آن باشیوه تربیتی است که ازتعالیم اسلام بدست آمده است. روش شناسی: روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع بررسی اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانه ­ای و اینترنتی انجام شده است. یافته‏ ها: یافته ­ها نشان می­دهد که اصلِ فلسفه تربیتی نو عملگرایی طرد موضوع حقیقتی فرای زبان وعینیت داشتن حقایق است و به همین لحاظ برای پرکردن شکاف­ هایی که باعث نسبی­ گرایی درحلت نازعات می­ گردد، دست به دامان اصولی شده است که این خلل هارا پرکند اما به این دلیل که نمی­توان اصلیت فرد را درجامعیت یک فلسفه­ ی تربیتی جامع تبیین نمود بنابراین اصل برساخت زبان نوین را که طرحی آرمانی وایده هآ است مطرح می کند؛ و این موضوع بدین لحاظ که اصلی آینده نگراست نمی­تواند مبنایی براین فلسفه تربیتی که اصولی عملی را پیشنهاد می­دهد، باشد. نتیجه‏ گیری: باید توجه نمود که بدون تحقیق و بررسی جوانبِ اصلی هیچ نوع فلسفه ی تربیتی غربی و مقایسه آن با فلسفه ­ی تربیتی اسلام که سالیانی بسیار در موردِ انسان و توجه به ابعاد دنیوی و معنوی آن پرداخته است، نمی ­توان نسخه ­ای برای شیوه­های تعلیم و تربیت در ایران به دست داد.
واژه‌های کلیدی: تعلیم و تربیت، نو عمگرایی، تربیت اسلامی، فلسفه تربیت، نئوپراگماتیسم رورتی.
متن کامل [PDF 289 kb]   (149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


نورمحمدیان مژده، هاشمی مقدم شمس الدین، ناطقی فائزه. مقایسه‌ی مولفه های تربیتی فلسفه‌ی نو عمل‌گرایی ریچارد رورتی با فلسفه‌ی تربیتی اسلام  . 1. 1397; 8 (8) :197-211

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-500-fa.html



دوره 8، شماره 8 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991