دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار برنامه‌ریزی درسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22034/ijes.2024.2017576.1512

چکیده

هدف: با توجه به نقش و اهمیت سلامت اجتماعی در بهبود وضعیت جوامع، پژوهش حاضر با هدف سنتزپژوهی مطالعات مربوط به سلامت اجتماعی انجام شد.
روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی طبق رویکرد سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش همه مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های مرتبط با حیطه پژوهش (سلامت اجتماعی) سال‌های 2010 الی 2022 در پایگاه‌های معتبر داخلی و خارجی به تعداد 94 مورد بودند که با توجه به ملاک‌های ورود به مطالعه تعداد 20 مورد با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از روش یادداشت‌برداری استفاده شد که پایایی آنها با روش ضریب کاپای کوهن 746/0 محاسبه و برای تحلیل آنها از روش کدگذاری استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان داد که سلامت اجتماعی دارای 59 مقوله فرعی در 22 مقوله اصلی بود. مقوله‌های اصلی شامل حمایت اجتماعی، دین‌داری، سرمایه اجتماعی، طبقه اجتماعی، امنیت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، کیفیت زندگی، شبکه‌های اجتماعی، سبک‌زندگی، اوقات فراغت، شکوفایی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، گشودگی، احساس آنومی، متغیرهای دموگرافیک، رضایت از زندگی، تعهد اجتماعی و مسئولیت اجتماعی بودند.
نتیجه‌گیری: طبق مقوله‌های اصلی و فرعی شناسایی‌شده در این پژوهش، متخصصان و برنامه‌ریزان می‌توانند گام موثری در جهت بهبود سلامت اجتماعی افراد بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Synthesis of Studies Related to the Social Health

نویسندگان [English]

  • Mahdi Amiri 1
  • Jahanbakhsh Rahmani 2
  • Zohreh Saadatmand 3

1 دانشجوی دکتری رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 Assistant Professor, Department of Educational Science, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

3 Associate Professor of Curriculum Planning, Khorasegan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Objective: Considering the role and importance of social health in improving the condition of societies, the current research was conducted with the aim of synthesis studies related to the social health.
Method: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was qualitative according to the synthesis research approach. The research population was all the articles and theses related to the research field (social health) from 2010 to 2022 years in reliable domestic and foreign databases with number of 94 cases, which according to the inclusion criteria number of 20 cases were selected as a sample with using the purposeful sampling method. To collect the data was used note-taking method which their reliability with using Cohen's kappa coefficient method was calculated 0.746, and for their analysis was used the coding method.
Results: The findings of this study showed that the social health had 59 sub categories in 22 main categories. The main categories were include social support, religiosity, social capital, social class, social security, social trust, communication skills, quality of life, social networks, lifestyle, leisure time, social actualization, social cohesion, social acceptance, social participation, socio-economic base, openness, sense of anomie, demographic variables, life satisfaction, social commitment and social responsibility.
Conclusion: According to the identified main and sub categories in this research, specialists and planners can take an effective step towards improving people's social health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Synthesis
  • social health
  • social support
  • social capital
  • social networks