نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، مازندران، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده
هدف: شناخت عناصر دوسوتوانی کارآفرینی در سازمانهای مختلف بهویژه سازمان فنیوحرفهای نقش مهمی در بهبود وضعیت این نظام آموزشی دارد. بنابراین، هدف این مطالعه واکاوی عناصر دوسوتوانی کارآفرینی در سازمان فنیوحرفهای کشور بود.
روش: در یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی اقدام به واکاوی عناصر دوسوتوانی کارآفرینی شد. برای این منظور جامعه پژوهش همه کارکنان سازمان فنیوحرفهای استان گلستان به تعداد 500 نفر بودند که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 217 نفر برآورد که این افراد با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه عناصر دوسوتوانی کارآفرینی در سازمان فنیوحرفهای بود که دادههای حاصل از اجرای آن با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای این مطالعه حاکی از آن بود که عناصر دوسوتوانی کارآفرینی در سازمان فنیوحرفهای شامل 14 عنصر بازارگرایی، تحلیل بازار، بهرهگیری از خلاقیت، مسئلهشناسی مستمر، اشتراک دانش، ظرفیت جذب دانش، برنامهریزی استراتژیک، منبعیابی مستمر، سازماندهی منعطف، یادگیری مستمر، تخصص مدیریتی، حمایت مالی، منابع انسانی توانمند، پویایی محیط، دوسوتوانی و نتایج بود که بار عاملی همه آنها بالاتر از 50/0، میانگین واریانس استخراجشده همه آنها بالاتر از 60/0 و پایایی کرونباخ و ترکیبی همه آنها بالاتر از 80/0 محاسبه شدند. همچنین، مدل واکاوی عناصر دوسوتوانی کارآفرینی در سازمان فنیوحرفهای کشور برازش مناسبی داشت و ضریب همه مسیرها معنادار بود (P<0.5).
نتیجهگیری: طبق نتایج این مطالعه، برنامهریزی جهت بهبود دوسوتوانی کارآفرینی در سازمان فنیوحرفهای کشور از طریق عناصر شناساییشده ضروری است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Ambivalence Elements of Entrepreneurship in the Technical and Vocational Organization of the Country
نویسندگان [English]
- Asiyeh Iri 1
- maryam Taghvaee Yazdi 2
- Saeed Saffarian Hamedani 3
1 PhD student, Department of Higher Education Entrepreneurship, Sari branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Mazandaran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
چکیده [English]
Purpose: Knowing the ambivalence elements of entrepreneurship in different organizations, especially the technical and vocational organization plays an important role in improving the state of this educational system. Therefore, the aim of this study was to analyzing the ambivalence elements of entrepreneurship in the technical and vocational organization of the country.
Methodology: In a descriptive research from type of correlation were analyzed the ambivalence elements of entrepreneurship. For this purpose, the research population was all the employees of technical and vocational organization of Golestan province with number of 500 people, which the sample size based on Cochran's formula was estimated to be 217 people, which these people were selected by simple random sampling method. The tool of the current research was the questionnaire of the ambivalence elements of entrepreneurship in the technical and vocational organization, which the data were analyzed with the methods of exploratory factor analysis and structural equation modeling in SPSS and Smart PLS software.
Findings: The findings of this study indicated that the ambivalent elements of entrepreneurship in technical and vocational organizations were included 14 elements of market orientation, market analysis, use of creativity, continuous problem solving, knowledge sharing, knowledge absorption capacity, strategic planning, continuous sourcing, flexible organization, continuous learning, managerial expertise, financial support, capable human resources, environment dynamism, ambivalence and the results that the factor load of all of them was higher than 0.50, the average variance extracted of all of them was higher than 0.60, and the Cronbach and combined reliability of all of them was higher than 0.80. Also, the model of analyzing the ambivalence elements of entrepreneurship in the technical and vocational organization of the country had a good fit and the coefficient of all paths was significant (P<0.05).
Conclusion: According to the results of this study, it is necessary to plan to improve the ambivalence of entrepreneurship in the technical and vocational organization of the country through the identified elements.
کلیدواژهها [English]
- Ambivalence
- Entrepreneurship
- Ambivalence of Entrepreneurship
- Technical and Vocational Organization