[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 2 - ( 8-1399 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 1-11 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش راهبردهای هیجان‌مدار بر یادگیری مشارکتی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول
زینت سلطانی1، قدسی احقر*2، وحیده باباخانی3
1- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2- دانشیار، سازمان پژوهش و برنامه ریزی، پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران ، ahghar2004@yahoo.com
3- استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.
چکیده:   (73 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای هیجان­مدار بر یادگیری مشارکتی دانش­آموزان دوره متوسطه اول انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. برای انجام پژوهش، از بین تمامی دانش­آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول منطقه 1 شهر تهران که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس دولتی این شهر مشغول به تحصیل بودند؛ 50 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس از مدرسه نرگس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس دانش­آموزان گروه آزمایش طی 12 جلسه تحت آموزش راهبردهای هیجان­مدار قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه یادگیری مشارکتی استیفان (2007) بود که در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری (یک‌ماهه) در هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی در نزم‌افزار SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 P <). به این معنا که آموزش راهبردهای هیجان­مدار موجب افزایش یادگیری مشارکتی در دانش‌آموزان گروه آزمایش شده است. همچنین یافته‌های به دست آمده از آزمون بونفرنی نشان داد میزان اثربخشی آموزش راهبردهای هیجان­­مدار در طی زمان دارای ماندگاری اثر است.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر معنادار راهبردهای هیجان­مدار بر یادگیری مشارکتی دانش­آموزان، می­توان از این روش در موفقیت تحصیلی آن‌ها استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای هیجان‌مدار، یادگیری مشارکتی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 519 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/17 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effectiveness of teaching emotion-focused strategies on cooperative learning in first high school students. جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 13 (2) :1-11
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-791-fa.html

سلطانی زینت، احقر قدسی، باباخانی وحیده. اثربخشی آموزش راهبردهای هیجان‌مدار بر یادگیری مشارکتی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1399; 13 (2) :1-11

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-791-fa.html



دوره 13، شماره 2 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4237