1- دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
2- استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران ، imani1348@yahoo.com
3- استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
چکیده: (54 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای فردی و هنجاری بر رهبری اخلاقی بود.
روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه اعضای هیاتعلمی تماموقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود که بر اساس اطلاعات گرفته شده از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد آنها 4300 نفر بود برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. تعداد حجم نمونه بر اساس فرمول معادلات ساختاری تعداد 576 نفر محاسبه و تعیین شد. [j1] در این پژوهش گردآوری دادهها با روش کتابخانهای، و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی)انجام شد روایی پرسشنامه محقق ساخته نیز از طریق روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel- استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که مولفههای ارزش، رضایت شغلی، انگیزش، شخصیت، خلاقیت، جزء مولفههای فردی و ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، نقشها و انتظارات، هدفها و استراتژی، به عنوان مولفههای هنجاری بودند که تاثیر معناداری بر رهبری اخلاقی داشتند.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت رهبری اخلاقی تحت تاثیر متغیر های فردی و هنجاری قرار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/23 | پذیرش: 1399/9/10