1- دانشجو دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی، دماوند، ایران
2- عضو هیاتعلمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، imani1348@yahoo.com
3- عضو هیاتعلمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
چکیده: (131 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای اثر گذار بر رهبری عملکرد در سازمان آموزش و پرورش بود.
روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی– بنیادی و از نظر نوع داده، کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 21 نفر خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران آموزش و پرورش بود که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در این پژوهش از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. برای سنجش روایی مصاحبه ها از نظرات خبرگان و افراد آگاه و برای سنجش پایایی مصاحبه ها، از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده شد که هر دو مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود که با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد.
یافته ها: یافته های حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفه های اثرگذار بر رهبری عملکرد شامل، مؤلفه های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تغییر پذیری و اخلاق در کار بودند. در پژوهش حاضر عوامل تسهیلگر، سازوکار و موانع اثرگذار نیز مورد شناسایی قرار گرفت.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که برای داشتن رهبری عملکرد در سازمان آموزش و پرورش باید به عوامل مختلف داخلی و خارجی سازمان توجه داشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/1 | پذیرش: 1399/9/10