مقالات آماده انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجو دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی، دماوند، ایران
2- عضو هیات‌علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران ، imani1348@yahoo.com
3- عضو هیات‌علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
چکیده:   (131 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه­های اثر گذار بر رهبری عملکرد در سازمان آموزش و پرورش بود.
روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی– بنیادی و از نظر نوع داده، کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 21 نفر خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران آموزش و پرورش بود که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ ها در این پژوهش از مصاحبه­ های نیمه ­ساختار یافته استفاده شد. برای سنجش روایی مصاحبه­ ها از نظرات خبرگان و افراد آگاه و برای سنجش پایایی مصاحبه ­ها، از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده شد که هر دو مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده­ ها در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود که با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام شد.
یافته ها: یافته­ های حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفه ­های اثرگذار بر رهبری عملکرد شامل، مؤلفه ­های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، تغییر پذیری و اخلاق در کار بودند. در پژوهش حاضر  عوامل تسهیلگر، سازوکار و موانع اثرگذار نیز مورد شناسایی قرار گرفت.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که برای داشتن رهبری عملکرد در سازمان آموزش و پرورش باید به عوامل مختلف داخلی و خارجی سازمان توجه داشت.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/1 | پذیرش: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Sociology of Education Journal

Designed & Developed by : Yektaweb