Parsa K, Nickmanesh Z, Janaabadi H. The Impact of Meta-Emotion on Self-Differentiation with the Mediating Role of Self-Compassion in Students. جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 13 (2) :114-124
URL:
http://iase-jrn.ir/article-1-751-fa.html
پارسا کوروش، نیک منش زهرا، جناآبادی حسین. تاثیر فراهیجان بر تمایزیافتگی خود با واسطه گری خود شفقتی دانش آموزان. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1399; 13 (2) :114-124
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-751-fa.html
1- دانشجو دکترا روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران
2- دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران ، zahranikmanesh@yahoo.com
3- استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران
چکیده: (190 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر فراهیجان بر تمایز یافتگی خود با واسطه گری خود شفقتی دانش آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99 - 1398 تشکیل دادند، که از میان آنها، تعداد 420 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فراهیجان (میتمنسگرابر و همکاران، 2009)، تمایزیافتگی خود (اسکورن و فریدلندر، 1998) و پرسشنامه شفقت خود (نف، 2003). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. همچنین داده ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد فراهیجان بر تمایزیافتگی خود دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که تمایزیافتگی بر خودشفقتی دانش آموزان تاثیر مثبت داشت.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش فراهیجان بر تمایزیافتگی خود دانش آموزان با واسطه گری خودشفقتی تاثیر دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/21 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10