مقالات آماده انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، dr.mahmoodi1964@gmail.com
3- استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایرانf
4- استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
چکیده:   (179 مشاهده)
هدف: از این پژوهش شناسایی مولفه های راهبردی- بومی موثر بر مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود.
روش: انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت استعداد بودند که بعد از انجام مصاحبه 13 اشباع نظری صورت گرفت. در ضمن مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاه ها در سال 139۸ به صورت کد های توصیفی، تفسیری و انتخابی انجام شد و برای تعیین روایی از دو طریق 1- توسط 4 خبره سوالات مصاحبه برازش شد 2- فرایند مصاحبه توسط دو همکار بررسی شد برای تعیین پایایی از فرمول کوپای کوهن (0.533 ) بدست آمد که نشان از پایایی بالا داشت. . برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها استفاده شد.
یافته­ ها: با توجه به مصاحبه های انجام شده در نهایت در این فرایند 385 کد اولیه استخراج گردید. با بازبینی متعدد و ادغام کدها بر اساس تشابه و طی چندین مرحله، در نهایت 11 مولفه اصلی که مدیریت استعداد را تعریف می کنند به همراه 5 درون مایه اصلی(که بسیاری در بخش ادبیات پژوهش بدست آمده بودند) و در نهایت 67 شاخص و همچنین 4 بعد فرعی به عنوان ابعاد فیلترینگ(صافی) و برای آنها 8 مولفه که هر کدام را تعریف می کنند
نتیجه­ گیری: نشان داد که (بعد نظام جدب استعداد، نظام ارتقاء استعداد، نظام حفظ استعداد، نظام توسعه و آموزش و نظام ارزیابی و کشف استعداد) به عنوان ابعاد اصلی مدیریت استعداد شناسایی شد و همچنین در 2 راند دلفی مولفه های مورد ارزیابی برای تعیین روایی و پایایی قرار گرفت که در راند اول 23 شاخص حذف و در راند دوم 44 شاخص نهایی با ضریب کندال 0.654 مورد تایید قرار گرفت.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/15 | پذیرش: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Sociology of Education Journal

Designed & Developed by : Yektaweb