[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( 2-1399 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 180-189 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی و رتبه بندی مولفه های شایستگی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک AHP
مریم باقی مرقی1، سعید علیزاده*2، رضا سورانی یانچشمه1
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت،واحد تهران غرب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت،واحد تهران غرب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران. ، Alizadeh.iau@gmail.com
چکیده:   (97 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی ، رتبه بندی و ارزیابی مؤلفه­های شایستگی مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود.
روش:  پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی  و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. جامعه پژوهش حاضر عبارت بودند از کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال تحصیلی 98-97 بودند که 201 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند . برای تدوین مؤلفه­ها از بررسی اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه نیمه­ساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تحلیل یافته­ها از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله­بندی استفاده گردید. همچنین جهت شناسایی جامع مؤلفه­های اصلی و فرعی شایستگی مدیران گروه­های آموزشی، 48 واحد مطالعاتی در زمینه مؤلفه­های شایستگی مدیران به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه به صورت نیمه­ساختارمند با 10 نفر از خبرگان حوزه شایستگی و مدیران گروه­های آموزشی صورت گرفت که به صورت هدفمند انتخاب شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که شایستگی­های مدیران گروه­های آموزشی شامل سه بخش اصلی شایستگی­های مدیریتی، اجتماعی و فردی و 9 مؤلفه اصلی ادراکی، رهبری، تصمیم­گیری، اجرایی، ارتباطی، کار تیمی، مدیریت افراد، ویژگی­های شخصیتی و ویژگی­های اخلاقی می­باشند. رتبه بندی و تعیین میزان اهمیت هر مولفه و زیر مولفه  از روش AHP استفاده شد. ضرایب رتبه ی مؤلفه­ها به ترتیب رتبه به صورت: شایستگی­های مدیریتی (رهبری، 388/0؛ ادراکی، 268/0؛ اجرایی، 210/0 و تصمیم­گیری، 134/0)، شایستگی­های اجتماعی (مدیریت افراد، 445/0؛ ارتباطی، 294/0 و کار تیمی، 261/0)، و شایستگی­های فردی (ویژگی­های شخصیتی، 703/0 و ویژگی­های اخلاقی، 297/0) مشخص شد. همچنین با روش دیمتل معیارهای شایستگی مدیریتی و شایستگی اجتماعی مولفه های تاثیرگذار و شایستگی فردی معیار تاثیرپذیر است.
نتیجه گیری: تلاش برای انجام کار با همکاری دیگران به جای انجام کار به صورت رقابت­گونه؛ ایجاد انسجام بین اعضای گروه آموزشی  پذیرش مسئولیت رشد و تعالی افراد گروه و حمایت همه­جانبه از آن­ها؛ ایجاد محیطی امن و قابل قبول برای همکاری با اعضای گروه آموزشی؛ در دسترس بودن برای اعضای گروه آموزشی نمونه ای از شایستگی های لازم مدیران هستند.
واژه‌های کلیدی: مؤلفه، شایستگی، مدیران گروه‌های آموزشی، ارزیابی، دانشگاه آزاد اسلامی
متن کامل [PDF 352 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/15 | پذیرش: 1399/2/15 | انتشار: 1399/2/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Analysis and ranking of competency components of managers of departments of Islamic Azad University with Using the AHP technique. جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 13 (1) :180-189
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-737-fa.html

باقی مرقی مریم، علیزاده سعید، سورانی یانچشمه رضا. واکاوی و رتبه بندی مولفه های شایستگی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک AHP. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1399; 13 (1) :180-189

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-737-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( 2-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4212