roshani A, rahimi nik A, vedadi A, gholamzade D. Developing a success model for Iranian Fintech startups with a value-added approach to society. جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 13 (2) :79-91
URL:
http://iase-jrn.ir/article-1-701-fa.html
روشنی عارفه، رحیمی نیک اعظم، ودادی احمد، غلامزاده داریوش. تدوین الگوی موفقیت استارتاپهای فینتک ایران با رویکرد ارزش آفرینی برای جامعه. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1399; 13 (2) :79-91
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-701-fa.html
1- دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Aza.Rahiminik@iauctb.ac.ir
3- گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (184 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف تدوین الگوی موفقیت استارتاپهای فینتک ایران با رویکرد داده بنیاد انجام شد.
روش:
روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه ای، از نظر روش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاه) و خبرگان تجربی (بنیانگذاران، مدیران، سرمایه گذاران و مشاوران استارتاپهای فینتک) بودند که به صورت هدفمند به انتخاب نمونه پرداخته شد. نمونهگیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و بر این اساس 10 نفر از افراد واجد شرایط در این مطالعه شرکت کردند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل بنیانگذاران، مدیران، سرمایه گذاران و مشاوران استارتاپهای فینتک بود و نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام شد، تعداد 124 پرسشنامه کامل از این نمونه به دست آمد.. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمساختیافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته (1399) با طیف لیکرت 5 گزینه ای بود. تحلیل دادههای پژوهش در فاز کیفی با نرمافزار MaxQDA و در فاز کمی با روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS انجام شد.
یافته ها:
نتایج بخش کیفی نشان داد عوامل علی موثر بر موفقیت استارتاپهای فینتک ایران عبارتند از تفکر راهبردی، توسعه ارتباطات درون سازمانی و تعاملات برون سازمانی، تمرکز بر طراحی و پیاده سازی درست عناصر آمیخته بازاریابی و ویژگیهای بنیانگذاران و اعضای تیم. در بخش کمی، مدل مفهومی ارائه شده مورد آزمون قرار گرفت و 13 فرضیه مورد تایید و 4 فرضیه رد شدند.
نتیجهگیری: رویکردها در استارتاپهای فینتک موجب همگامی با تغییرات جهانی و محیط داخلی شده و علاوه بر اینکه کسب و کار نوپا را به کسب مزیت رقابتی هدایت می کند، می تواند منجر به ارزشآفرینی برای جامعه و کسبوکارهای کوچک و نوپا شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/9 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10