[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( 2-1399 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 41-51 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های روان سنجی مقیاس خودتفسیری : ساختار عاملی، پایایی و روایی
ثنا پناهی پور*1، دکتر مهدی عرب زاده2، سجاد الوندی3
1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران ، sana.panahipour@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
3- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
چکیده:   (318 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­های روان سنجی مقیاس خودتفسیری، شامل بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی، به منظورآماده سازی آزمون برای پژوهش­های روانشناختی و جامعه شناختی انجام شد.
روش:  روش پژوهش حاضر از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمـامی دانش آموزان دختـر و پسـر در رشته های ریاضی- فیزیک و علوم تجربی در پایه های دوم و سوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 97-96 بود؛ نمونه پژوهش شامل 400 دانش آموز (148پسر و 252 دختر) دوره ی متوسطه در رشته های ریاضی فیزیک و تجربی بود که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و با مقیاس خودتفسیری ( هاردین، لئونگ و باگوت، 2004) مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار R، لیزرل (نسخه 80/8) و SPSS (نسخه 23) در سطح معناداری 0.05 انجام ‌شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد در تحلیل عاملی تاییدی، ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد و شاخص­های نیکویی برازش، مدل را تایید می­کنند. پایایی مقیاس با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. به گونه کلی یافته های تحلیل عاملی تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود (P<0.005).
نتیجه گیری: طبق یافته های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که این مقیاس در جامعه دانش­آموزان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می‌توان جهت سنجش سطوح خودتفسیری از آن استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: خودتفسیری، ساختار عاملی، تحلیل عاملی تأییدی، پایایی و روایی
متن کامل [PDF 567 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/1 | پذیرش: 1399/4/1 | انتشار: 1399/4/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

panahipour S, arabzadeh M, arabzadh S. Psychometric properties of the self-construable scale: Factor structure, reliability and validity. جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 13 (1) :41-51
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-681-fa.html

پناهی پور ثنا، عرب زاده مهدی، الوندی سجاد. ویژگی های روان سنجی مقیاس خودتفسیری : ساختار عاملی، پایایی و روایی. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1399; 13 (1) :41-51

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-681-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( 2-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4212