ardalan M R, heidari sorshjani N, abdolmaleki J. The Role of Social Capital in Organizational Citizenship Behavior by Mediating Organizational Socialization in Teachers. جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 2020; 13 (2) :103-113
URL:
http://iase-jrn.ir/article-1-665-fa.html
اردلان محمد رضا، حیدری سورشجانی نسرین، عبدالملکی جمال. نقش سرمایه اجتماعی در رفتار شهروند سازمانی با میانجی گری جامعه پذیری سازمانی در معلمان. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران. 1399; 13 (2) :103-113
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-665-fa.html
1- دانشگاه بوعلی سینا ، mr.ardalan@basu.ac.ir
2- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده: (183 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در رفتار شهروند سازمانی با میانجی گری جامعه پذیری سازمانی در معلمان انجام شد.
روش: روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مدارس متوسطه دومدر سال تحصیلی 99-1398 شهرستان کرمانشاه بود، جامعه آماری 3053 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی مورگان و به تعداد 341 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی مدل ارگان (1988)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی مدل ناهاپیت و گوشال (1998) و جامعه پذیری سازمانی مدل تائورمینا (1997) استفاده شد. برای تعیین پایایی و روایی ابزار، از آزمون آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SPSS v. 25 وLISREL 8.8 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد متغیر سرمایه اجتماعی دارای اثر مستقیم و مثبت (49/0) بر رفتارشهروندی سازمانی و همچنین متغیر جامعه پذیری سازمانی دارای اثر مستقیم مثبت (45/0) و معنادار بر متغیر رفتار شهروند سازمانی در سطح 01/0 بود. با توجه به اثرات کل میتوان گفت متغیر سرمایه اجتماعی (80/0) دارای بیشترین اثر و متغیر جامعه پذیری سازمانی )45/0) دارای کمترین اثر بر متغیر رفتار شهروند سازمانی بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش سرمایه اجتماعی و جامعه پذیری سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر دارد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/5 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/8/10