[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( 6-1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 51-60 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه هوش هیجانی، کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
صغری یوسفی دوگوری*، مسعود عموپور
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، آموزگار آموزش و پرورش ناحیه یک رشت، گیلان، ایران
چکیده:   (135 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی، کمال­گرایی دانش‌آموزان و اهمال­کاری تحصیلی بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان پسر سال ششم دوره ابتدایی ناحیه یک رشت (2218 نفر) در سال تحصیلی 1396-1397تشکیل دادند. از بین جامعه آماری، بر اساس جدول کرجسی و مورگان 240 نفر با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کمال­گرایی چند بعدی هویت و فلت (1991)، پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1996)و پرسشنامه سولومون و راث بلوم (1984) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزارspss21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین مولفههای کمال­گرایی (خویشتن­مدار و کمال­گرایی کل) با اهمال­کاری رابطه وجود داشت (0/01>p). همچنین بین هوش هیجانی با اهمال­کاری رابطه وجود نداشت (0/01<p).
نتیجه گیری: با افزایش کمال­گرایی در دانش‌آموزان، اهمال­کاری آن­ها افزایش می‌یابد. از این­رو لازم است که هوش هیجانی به عنوان یک مهارت در واحدهای درسی آنان گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: کمال گرایی، هوش هیجانی، اهمال کاری، دانش آموزان.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


یوسفی دوگوری صغری، عموپور مسعود. رابطه هوش هیجانی، کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی . 1. 1398; 12 (1) :51-60

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-588-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991