[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( 6-1398 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 31-40 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر زورگویی و تکانشگری دانش‌آموزان
احسان کشت‌ورز کندازی*، محمدجعفر شکوهی
آموزگار و دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت
چکیده:   (120 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر زورگویی و تکانشگری دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان شیراز بود.
روش شناسی: در پژوهش حاضر، روش آزمایشی با طرح نیمه­آزمایشی پیش­آزمون-پس­آزمون و گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر در حال تحصیل در هنرستان­های ناحیه دو شهر شیراز در سال تحصیلی 1397 بودند که 30 نفر از آن­ها با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا اعضای هر دو گروه با به‌کارگیری مقیاس تکانشگری (باس و پری، 1992) و مقیاس زورگویی (اولوئوس، 1996) مورد آزمون قرار گرفتند (پیش­آزمون). سپس، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارت‌های اجتماعی قرار گرفتند درحالی‌که گروه گواه آموزشی دریافت نکرند. پس از اتمام جلسات گروهی، از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار spss21 استفاده شد.
یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که پس از انجام مداخله، متغیر تکانشگری کلی و مؤلفه‌های آن (تکانشگری بدنی، تکانشگری کلامی، خشم و خصومت) و همچنین زورگویی و مؤلفه‌های آن (به‌خصوص شیوع زورگویی) در آزمودنی‌های گروه آزمایشی به نسبت گروه گواه کاهش معناداری داشت(0/01>P).
نتیجه گیری: آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کاهش تکانشگری و زورگویی نوجوانان مؤثر و منجر به مدیریت هیجاناتی مانند خشم و پرخاشگری و... می شود.
واژه‌های کلیدی: تکانشگری، مهارت‌های اجتماعی، زورگویی، آموزش
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کشت‌ورز کندازی احسان، شکوهی محمدجعفر. واکاوی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر زورگویی و تکانشگری دانش‌آموزان . 1. 1398; 12 (1) :31-40

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-586-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977