[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 8 - ( 3-1397 ) ::
جلد 8 شماره 8 صفحات 16-29 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزان بر اساس ابعاد سرشت و منش
جعفر حسینی فر*، محمد بخشی مشهدلو، حسین احمدخانی، ناصر نوروزی، سعید بابائی حفظ آباد
چکیده:   (810 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیش­بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش­آموزان مقطع متوسطه دوره دوّم شهر گرمی بر اساس ابعاد سرشت و منش می­باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری این مطالعه را تمام دانش­آموزان پسر سال دهم دبیرستان شهر گرمی در سال تحصیلی 95-94 تشکیل داده است. از این جامعه آماری، نمونه­ای به تعداد  295 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه­های سرشت و منش، پرسشنامه سازگاری و پرسشنامه جمعیت­شناختی استفاده شد. داده­های پژوهش با روش­های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که منش(71/.-) و سرشت(67/.-) با سازگاری نوجوانان رابطه منفی معناداری دارند. هم­چنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که در مجموع، 54 درصد واریانس مربوط به سازگاری توسط سرشت و منش تبیین می­شود. هم­چنین ابعاد خودراهبری، همکاری و پشتکار مهم­ترین پیش­بینی کننده سازگاری نوجوانان بودند. این نتایج تلویحات مهمّی در آسیب­شناسی مشکلات سازگاری دارد. بر این اساس، متخصّصان می­توانند از این نتایج برای پیشگیری و درمان مشکلات سازگاری استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: سرشت، منش، سازگاری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 799 kb]   (998 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Predicting affective, social and academic adjustment in students based on temperament and character dimensions. 3. 2018; 8 (8) :16-29
URL: http://iase-jrn.ir/article-1-331-fa.html

حسینی فر جعفر، بخشی مشهدلو محمد، احمدخانی حسین، نوروزی ناصر، بابائی حفظ آباد سعید. پیش بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دانش‌آموزان بر اساس ابعاد سرشت و منش. 1. 1397; 8 (8) :16-29

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-331-fa.html



دوره 8، شماره 8 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921