[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 5 - ( پاییز و زمستان 92 1392 ) ::
جلد 5 شماره 5 صفحات 111-134 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه درسی بر شکلگیری هویت ملی (مطالعهای از نوع فراتحلیل)
سیروس منصوری *، میمنت عابدینی بلترک، سیدیوسف پنجه بند، اسماعیل باانصاف
چکیده:   (842 مشاهده)

چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی و فراتحلیل تحقیقات مربوط به هویت ملی و برنامه درسی صورت گرفته است. با توجه به اینکه تقویت هویت ملی در دانشآموزان یکی از اهداف مهم آموزشی است، بسیاری از تحقیقات این امر را بررسی کردهاند؛ از این رو مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی از نوع فراتحلیل، مهمترین تحقیقات در این زمینه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. نتایج این تحقیقات در مجلات تربیتی و میا نرشتهای انتشار یافته است و بیشتر روشهای مورد استفاده در این تحقیقات از نوع تحلیل محتوا بوده و از کتا بهای درسی به منزله جامعه و نمونه آماری پژوهش استفاده شده است. نتایج حاصل از فراتحلیل نشان داد، نظام آموزشی و برنامه درسی در شکل دهی هویت ملی در دانش آموزان کارایی ندارند. با این حال راهکارهای ارائه شده در تحقیقات مذکور ضعیف است و بیشتر تحقیقات نتایج
عدم توجه متعادل به » یا « عدم توجه کافی به مؤلفههای هویت ملی در برنامه درسی » خود را به صورت ارائه دادهاند. در نهایت به نظر میرسد، تحقیقات در این زمینه به « مؤلفههای هویت ملی در برنامه درسی بازنگری از بعد روششناختی و همچنین پردازش موضوعات نیاز دارند.

واژه‌های کلیدی: تحقیقات علمی، هویت ملی، برنامه درسی، فراتحلیل، مجلات پژوهشی.
متن کامل [PDF 275 kb]   (244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

منصوری سیروس، عابدینی بلترک میمنت، پنجه بند سیدیوسف، باانصاف اسماعیل. تأثیر برنامه درسی بر شکلگیری هویت ملی (مطالعهای از نوع فراتحلیل). 1. 1392; 5 (5) :111-134

URL: http://iase-jrn.ir/article-1-210-fa.html

دوره 5، شماره 5 - ( پاییز و زمستان 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی-ترویجی جامعه شناسی آموزش و پرورش Sociology of Education Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 799 queries by yektaweb 3531